BeerLao & Tubing..

Har kommer en liten resume av dom senaste 8 dagarna som vi tillbringat i det skitiga landet Laos. En snabb sammanfattning kan goras i 2 ord, dom tva i rubriken men vi forsoker oss pa en liten langre..

Det hela startade med en harlig 14 timmars bussresa fran Bangkok till Vientiane, Laos huvudstad. Styrkan blev under bussresan utokad med tva snubbar till. Filurerna Erik och Gustav fran den svenska parlan Bollnas. Tillsammans hittade vi ett trevligt boende med en sjukt ful akvariefisk i receptionen, ac, tv ja hela kittet. Nagot som numera blivit standard kanns det som. Vi tog 3 dagar med lite uppladdning innan resan skulle ga vidare och under dessa dagar gjordes inte sarsklit mycket. Vientiane kandes som nan form av spokstad i jamforelse med Bangkok. Inte en kaft ute pa gatorna, bilarna glider forbi i snigelfart, ingen tutar, inga jobbiga forsaljare och dar gick vi runt mitt i vagen (Filipstadsklivet) och kande oss en aning forvirrade. Efter solens nergang forsvann annu fler manniskor och vid klockan 23.00 stanger alla stallen och alla gar hem och sover. Skumt..  Varmt var det iallafall pa dagarna och dag 2 slog vi slag i saken och nyttjade Hotel Lao Plazas eminenta poolomrade for cirkus 100 svenska kronor var. Vart vartenda ore!

Efter dessa slappdagar tog vi oss samman och hoppade pa en vidrigt skabbig buss som skulle ta oss upp till Vang Vieng, malet med varat Laosbesok. Kandes exakt som Lasse Kongos Tallinbuss fast utan idolen Lasse Kongo bakom ratten. Efter knappa 4 timmar pa forjavligt daliga vagar och utan ac och floder av svett rullade vi iallafall in i Vang Vieng. Vaskorna slangdes in pa ett nytt boende och vi klev ut for att utforska byn. Lite mer liv och rorelse har och vi fick genast en bra kansla av stan. Framat kvallen var allt dock som vanligt igen, inte en kaft ute och allt stangde klockan 23.00. Skumt..

Nasta morgon klev vi bokstavligt talat upp med tuppen. Eller snarare ett hel honsgard som forde ett javla liv pa morgonkvisten. Drog ner och bokade upp oss pa tubing. Iforda vara sjukt snygga nyinforskaffade tubingkit hyrde vi oss en varsinn gummiring, blev skjutsade 6-7 km norrut av en tuktuk och avslappta vid floden Nam Song. Startade upp pa den forsta baren/bryggan och tog oss en varsinn starkande frukost BeerLao (Det lokala, friska och valsmakande olet). Efter nan timme var det sa dags att ge sig ut pa floden. Tog plats i gummiringen och flot ivag. 45 meter senare kastades rep ut fran nasta bar och det var bara att ga iland igen. Sa har fortsatte det och vid alla barer/bryggor var det aven uppbyggt med hopptorn, lianer och rutchkanor. Kande oss som sma barn i en godisaffar och det blev en massa akrobatiska konster. Det radades upp rakor, volter, ryggplask, huvudbomber, ladugardsvaggar, granater, svandyk ja hela vattenleks registret helt enkelt. Sjukt kul!  Detta upplagg foljdes hela dagen och nar solen sakta och sakert borjade ga ner lag vi utmattade som strandade valar pa stranden vid Vang Vieng. Vilken dag!

Dagen efter tubingen vaknade vi upp i nan form av koma. Alla hopp och all gummiringspaddlig hade sannerligen satt sina spar. Dundertraningsverk i varenda kroppsdel. Kandes ungefar som om en elefant statt och hoppat pa oss hela natten. Med andra ord blev det en ganska lugn dag pa rummet med tv tittande och flottatande. Efter rehabdagen drog vi vidare pa nya aventyr. Hoppade pa en sliten tuktuk som tog oss till nasta turistattraktion, namnligen grottutforskning. En hurtig Laobagge i 60 ars aldern drog i vag oss i ett rasande tempo till 3 olika grottor. Den forsta var ett stort skamt. Nan ful Budda staty som lag och skrapa pa backen i en minigrotta. Guiden drog vidare pa en lang promenad over nan form av aker och efter 15 minuters promenad var det dags for nasta grotta. Den har gangen var det en riktig. Gled in och borjade brottas med morker, daligt underlag, daliga ficklampor och grottsvett. Klampade pa i cirkus en halvtimme i morkret innan vi var framme vid en litten vattenpol dar vi tog ett uppfriskande dopp. Sen var det bara att knalla tillbaka igen. Vid det har laget borjade vi bli ganska trotta pa grottlivet. Kallt, svettigt, morkt och Robin halkade och slog i en nagel, Jerry halkade till och stukade till ringtan och Bjorn drog ett par snedsteg han med. Val ute i ljuset tog vi os snabbt igenom sista grottan ocksa. Denna gang var det en vattenfylld och vi flot runt med pannlampor pa gummiringar i 30 minuter typ. Grottdagen var nog mer jobbig an trevlig och far darfor bara 4 Nurnbergrattegangar av 10 mojliga i betyg..

Sen dess har vi bla hunnit med ett tubing varv till. Denna gang provade vi aven pa gyttjebrottning vilket var valdans trevligt. En rugby boll kastades i och till tonerna av resans lat Sex on fire utspelades ett maktigt lerskadespel med oss tre i spetsen. Efter 10 minuter i den avloppsdoftande gyttjan kastade Bjorn in handuken efter en fet kallsup. 10 minuter senare klev Robin ur efter att ha simmat runt med oppna ogon under ytan. Jerry klev upp i samma veva och tog pa sig rollen som vaktmastare och stod glatt och skoljde av alla brottare med en tradgardsslang. Trevligt varre!

Kanna som detta inlagg blir lite for langt sa vi passar pa att runda av. Vi har haft forjavla kul har i Laos och tubing rekommenderas starkt, sjukt kul! Det har aven tagits en hel del bilder och dessa ska vi forsoka lagga upp inom en snar framtid. Imorgon Torsdag har vi bokat en resa till Vietnam. En enkel bussresa pa 28 timmar ska klaras av sa vi far val se om vi overlever... Peace out och pa aterseende!