Hajfenor & Brödratro..

Tiden gar tydligen fort nar man har roligt och det kanns som det var ett javla tag sen senaste inlagget. Kanns som vi har hur mycket som helst att beratta men som vanligt tryter orken och viljan att skriva en uppsats. Men har kommer iallafall ett svettigt forsok med en liten uppdatering om senaste tidens bravader.

Forra onsdagen tog vi vart pick och pack och lamnade Malaysia och Langkawi bakom oss. Med vaskorna packade med tax free whiskey for 25 kronor flaskan hoppade vi ombord pa en speedboat och drog vidare mot Thailand och on Koh Lipe. Denna gang hade vi lite battre flyt med resan och det var skitgott och aka snabb bat med vinden i haret. Val framme lyckades vi efter en svettig promenad hitta boende i djungeln mitt pa on. Ett trevligt litet krypin vars badrum saknade tak. Men sa har i efterhand var det ganska mysigt att sitta och lagga en kabel under en stjarnklar himmel!

Koh Lipe var en riktig paradis o med kanonvatten, bra strand, valsmakande foda, goda drycker och bra stammning. Dagarna har spenderats pa stranden med riktiga super soljas, lite snorkling, freesbee kastning och strandtennis spelande. Under snorklingen lyckades vi hitta Nemo och Bjorn skramde ovriga badare med sin hajlika puckel pa ryggen. Kvallarna har avnjutits pa lite olika restauranger/barer och det tog inte manga timmar for vara sinnen att fa smak for det Thailandska olet Chang. I Torsdags hade vi en riktig kanonkvall och framat smatimmarna satt vi ett glatt gang pa 10-15 pers och skralade pa stranden. Jerry lirade bongos, Bjorn gitarr och Hunden Buster satt som vanligt brevid Robin. Dagen efter konstaterade vi ocksa att man inte ska fyllekaka ris och sas med handerna!

Efter fem dagar pa Koh Lipe slangde vi in handuken och hoppade pa en 9 timmars batresa norrut mot Phi Phi Islands. Val i hamn hittade vi aterigen en trevlig liten hydda att bosatta oss i och vi borjade forbereda oss far nagra dagar med ganska vilt festande. Forsta kvallen motte vi upp den okanda Dalamaffian bestaende av vara oslo vanner Linnet, Josse, Anna, Jenny och Emmy. Tillsammans med damerna har vi nu under 3 dagar: Atit mat pa samma restaurang varje dag, hangt pa stranden, kopt fula saronger, haft grymma freesbee sessions, solat, badat, druckit buckets (sprit i plasthink), garvat at det suspekta Italienska badmodet, bestigit berg, dansat, stagedivat, svettats kopiosa mangder, lyssnat pa grymt rockband, blivit religosa, njutit av utsikter, druckit annu mera buckets, atit for manga majskolvar, garvat och bara haft det skitbra!

Idag Onsdag har vi varit ute pa battur och beskadat den mytomspunna Maya Beach beachen dar filmen The Beach spelades in. Batturen var en riktig hojdare och vi puttrade runt i ett underbart landskap. Stannade till och drog lite snabb snorkling, klattrade upp pa ett berg och drog ett 18 meters hopp ner i vattnet (lite annat an femman i simhallen) och bara njot av den fina naturen. Nar vi var pa the beach beachen hordes plotsligt "va fan are Bjorna Palm som star dar" och den gamla vikingstad raven Magnus Goransson star och spanner sig i vattenbrynet. Sjukt liten varld tydligen!

Nu vankas det avskedsmiddag med damerna och imorrn sticker vi till fastlandet. Krabi med omnejd ska besokas och det kanns som vara kroppar och sjalar behover lite rehab. Mangder av bilder finns pa lager och inom en snar framtid kommer dom att laggas upp har. Om ni inte orkar vanta kan ni kika in pa damernas blogg dar det finns lite bilder.
Ha det gott sa hors vi snart igen!

"Hehe look at the three drunk swedes.."

Hanger lite vid Petrona Towers i Kuala Lumpur..   Vart krypin pa Langkawi, Malaysia..   Glider in till Koh Lipe, Thailand..   Posering pa Beachen..   Stela o glada..   Jerry tillsammans med hans bordsdam..   Frisbee on the beach..   Bjorn haller lada med lanad gitarr..   Fordelaktigt namn..

Skitsnack & John Lennon..

Det vanligaste samtalsamnet veckan som gatt har varit avforing. Vi har diskuterat konsistens, farg, ph varde, doft, ljud, ja allt man kan diskutera har diskuterats. Nar man kliver ut fran ett toalettbesok ar det mangder av fragor som ska besvaras. Vi utbyter tips och ger varandra ryggdunkningar nar man lyckats med konststycket att gora en bra toalett. Med andra ord sa ar vara magar inte riktigt med i matchen. Men dom suger upp denna frammande bakteriekulktur sa gott det gar och vi borjar se ljuset i tunneln...

Vad har hant sen sist da. Jo vi tog ett litet pit stop i Kuala Lumpur i Tisdags. Landade efter en jakligt turbulent flygning runt 10 tiden pa morgonen. Tog oss smidigt och rutinerat in dom 7 milen till dom centrala delarna av den Malaysiska hufvudstaden och skaffade oss ett relativt bra o billigt boende. Slangde av oss vaskorna och gav oss ut for att flanera staden. Tog en taxi mot storsta turistflugan Petronas Tower. Dom dar tva tornen som ser lika dana ut och som ar ganska hoga. Val framfor tornen motte vi aven upp Anna och Amanda. Tog en kopp fika och promenerade diverse gator och torg innan kvallen smog sig pa och vi slangde in handdukarna for lite somn. Det dar med storstader ar verkligen ingenting for oss sa vi kande att 1 dygn fick vara nog..

I ottan onsdag morgon var det darfor uppsittning pa en trevlig buss som skulle ta oss dom cirka 50-60 milen upp mot Langkawi. Under resan konstarades att Malaysia ar ett valdigt rent land och en ganska enastaende natur bvittnades genom bussfonstrena. Satena i bussen var av yppersta klass och dom 7 timmarna bussen tog kandes faktist ganska smartfria. Mycket tack vare satena som kan jamforas med biosalongssaten, Ipods och pennans tappra krigare Arto Paasiliina, Stieg Larsson och Ulf Lundell. Javlar vad vi har last bocker under dom har veckorna!

Val framme pa on Langkawi lyckades vi tillslut att hitta boende och har har vi nu tillbringat dom senaste dygnen. Vadret har borjat visa upp sig fran sin allra basta sida och solen har nu blivit var nya van. Dagarna utspelar sig till storsta delen pa den fin fina stranden. Sanden ar valdigt finkorning och paminner lite om siktat vetemjol och den knarrar harligt under fotterna nar man ar ute och spatserar. Nar man sedan tar sig ner till vattenbrynet ar det inte lika trevligt dock. Vattnet ar ganska grumligt och har en svag doft av krill och det vimlar av sma envisa maneter. Sa ligger man och kluckar i vattnet hugger det plotsligt till och dom satans maneterna ar framme och branner en. Men men.. Vi trivs pa stranden.

Efter 3 dagars soljasning borjade vara sinnen bli lite rastlosa sa vi bestamde oss for att ge oss ut pa en turisttur. Chartrade en taxi och akte nagra mil norrut. Blev avslappta vid foten av ett mindre berg och nu var det bara att borja klattra. En trappa med typ 70 graders lutning ledde efter en halvtimmes vandring upp till en sevardhet vid namn Seven Wells. Detta visade sig vara toppen av ett vattenfall och sju sma prydliga vattenpolar med sotvatten uppenbarade sig. Lag och flot och gottade oss i oasen ett tag och njot av den fina utsikten. Trottnade ganska snart och knallade ner och tittade till vattenfallet ocksa. Ganska haftigt och nan namnde att det var 90 meters fallhojd vilket man sa har i efterhand kan diskutera.

Med svettiga pannor och ommande vader drog vi sedan vidare till nasta anhalt, Cabel car. Detta var nan form av linbana som skulle ta oss upp for ett 700 meter hogt berg. Sa vi hoppade in i en liten kur och farden uppat tog fart. Sjukt hogt och man kande sig ganska liten nar man dinglade i en liten busskur ett par hundra meter over marken. Val uppe pa toppen uppenbarade sig dock en majestatisk utsikt. Gick runt ett tag pa toppen och njot av utsikten innan vi trottnade och tog oss ner igen. Drog sedan efter en enkel maltid innan vi retirerade tillbaka till var strand och kande oss ratt noja med dagens turistning.

Vi har annu inte hittat nagon superbra restaurang men daremot ett ganska trevligt reagge cafe. Sa kvallstid sitter vi garna med sand mellan tarna, dricker billig ol och lyssnar pa det eminenta husbandet som river av ett gang latar varje kvall. Bandets frontfigur ser precis ut som John Lennon bortsett fran att han ar kines och ar en javel pa gitarr. Valdigt trevligt stalle!

Nu borjar solen sakta ga ner har och det ar dags att ge oss ut for lite kvallsvickning. Att vi ar daliga pa att lagga upp bilder beror pa att det ar valdigt daligt med eluttag har pa on sa vara mobiler och kameror gar pa sparlaga. Men vi ska hitta en losning pa problemet sa vi kan dela med oss med lite bilder. Pa aterseende!

Feta vågor & Blött väder..

Jahopp da var vi tillbaka pa blota Kuta Beach igen. Det regnar och blaser och denna gang ar vi bara har en snabbis. Tisdag morgon klockan 06.00 lyfter namnligen ett Air Asia plan fran Denpasar, Bali till Kuala Lumpur, Malaysia. Vi kanner oss klara med Indonesien och blickar istallet framat mot Malaysia.

Det blev totalt 6 dagar pa Gili Trawengan. Vi har trivts likt korvar i korvbrod bortsett fran det daliga vadret. Forsta tre dagarna var det helt ok men dom sista tre har skyfallen avlost varandra och tropiska stormar, aska osv har varit vardagsmat. Men som sagt. Vi ar nojda! Det hanns med fyra rejala snorkelturer och vi har umgats med en javla massa fiskar under vattnet. Jerry blev van med en liten gul fisk pa cirka 2 centimeter som vagrade att lamna Jerrys kropp. I nulaget star nog fisken i vattenbrynet och undrar var fan Jerry tog vagen. Vi stotte aven pa tva skoldpaddor som vi hakade pa ett tag. Haftigt!

I Torsdags kande vi for att turista pa allvar och utforskning av on stod pa agendan. Vi hyrde tre harliga damcyklar o gav oss ut i den harda terrangen. Efter cirkus 1 timme parkerade vi hojarna och gav oss istallet till fots ut i det vilda. Besteg nan form av berg och smog runt i en tat djungel. Trevligt varre!

Tror vi han beta av dom flesta restaurangerna som fanns pa on och idel valsmakande ratter har avnjututs och skoljts ner med kalla Bintangs. Gick dock pa en riktig nitlott nar den Indonesiska specialiten Lombok Fried Rice som smakade och doftade som koskit blandat med lagerblad bestalldes in. Fy fan vad ackligt! Kvallarna och natterna har spenderats pa diverse barer och i Fredags festade vi till det ordentligt. En trevlig Goteborgare vid namn Micke introducerade oss for den inhemska spriten Arak som flodade ordentligt under aftonen. Valdigt valsmakande!

I Sondags morse var det sa dags att lamna Gili bakom oss och dra tillbaka till Bali. Resan till Gili tog 12 timmar och nar vi nu skulle fara tillbaka valde vi att ta det snabba alternativet med en speedboat som skulle ta 2 timmar istallet. Sagt och gjort och nar vi rullade ut pa det oppna havet visade vadrets makter upp sig fran sin samsta sida. Sjukt hoga vagor i 5 -6 meters klassen (lite annat an vagbassangen i simhallen), regn och storm och vara ansikten gick snabbt fran att vara rodbranda till att bli lekbleka. Baten bokstavligt talat studsade fram och vissa ganger kandes det som om slutet var nara. Varst var det for Robin som hade spyorna hogt upp i halsen hela resan men bet ihop och klarade sig. Annat var det for majoriteten av ovriga resenarer som hulkade frisk hela resan, mysigt!

Med blandade kanslor efter batresan klev vi i land med livet i behall och drog en lattnandets suck. Val pa fastlandet fick vi berattat for oss att alla andra batturer varit installda pa grund av det harda vadret och att baten vi akte med tillhorde samma rederi som forra veckan hade en bat som sjonk.. Vi ar glada att vi lever!

I gar, Sondag passade vi pa att ta en riktigt blot utekvall pa Kuta Beach och det har kannts av idag. Den harliga spriten Arak intogs aterigen flitigt och idag, Sondag har den gjorts sig val pamind i bakfyllans tecken. Det har varit ko pa toaletten hela dagen och vara magar har sett battre dagar om man sager sa. Tror vi har forbrukat 3 toarullar och det ar ett under att det inte ar stopp i toan. Lite jobbigt att ga pa toaletten var 10e minut men vi kanner oss anda pigga och alerta.

Men nu tackar vi som sagt Indonesien for 2 trevliga veckor och drar vidare norrut mot Malaysia. Vi har forhoppningen av att vi sett var sista regnskur under denna resa och nu ar det sol och bad som galler. Vi tankte ta ett par dagar i Kuala Lumpur och mota upp Anna och Amanda innan vi drar vidare till Nordvastra Malaysia och on Langkawi.

Vi haller aven tummarna for att Bjorns syster Lina lyckas med bedriften att foda sitt forsta barn. Vi ar lite nervosa men kanner pa oss att det ska vara en enkel match for the superwoman Lina! Du finns i vara tankar.

Nu tankte vi dra och kaka en sista middag har pa Kuta och invanta planet. Ha det gott sa hors vi snart igen!

"Ja det är inga bilder.."

Varldens kortaste broder tar sig ett dopp i det bla.. Robin avnjuter klassikern: Bintang, Cigg och banansallad.. Hanger lite i djungeln.. Cykeltur runt Gili Trawengan.. Poolhang pa Kuta Beach.. Ganska fin strand.. Hyddan! Vy efter bergsbestigningen.. Utsikt fran farjan..

Träsmak & Naturporr..

Forsta veckan avklarad och det kanns som att det ar hog tid for en liten uppdatering. Sa vi borjar helt enkelt fran borjan..

Nyarsafton firades med stil och klass pa Arlanda. En ljuvlig skaldjursgryta skojdes ner med nagra kalla Newcastle och vid tolvslaget bjods det minsann pa bubbelvatten. Trevligt varre! Den langa vantan pa forsta planet underlattades nar ett medelalders karlekspar som supit bort hemnycklarna pa Gran Canaria bjod pa vidrigt mousserande vin. 06.20 var det sa dags att kliva pa forsta planet som skulle ta oss till Frankfurt. Vinet gjorde sig mer an val pamint och dom 2 timmarna till tredje riket var riktigt sega.

Val pa plats i Frankfurt var det dags for nasta vantan, 6 harliga timmar! Tiden fordrevs genom att garva at fula tyskar, dra sjukt daliga skamt, spela ett parti, aka skytrain, kaka tyska big macs och bara sitta och vanta och stirra in i vaggen. Sjukt segt. 14.00 var det antligen dags for nasta flyg. En enkel 11 timmars flygning mot Hong kong. Standarden pa Cathay Pacifics 747a var trevlig och det bjods pa god mat och kalla pilsner. Resan underlattades ocksa med att alla hade en egen tv framfor sig med en javla massa filmer, tv serier och olika spel. Langflygningen gick fin fint och med viss trasmak i arslet besteg vi kinesisk mark i form av Hong Kong med hedern i behall!

Dags for ny vantan. Endast 3 timmar denna gang och tiden gick faktist snabbt. Sedan uppsittning pa sista flyget. Denna 6 timmars flygning var helt klart den segaste. Tranga saten, daliga filmer, omma arslen och 30 timmar utan somn borjade slita rejalt pa vara arma kroppar. Men med en vilja av stal och glatt humor lyckades vi tillslut med konstycket att efter 35 timmar resa over halva jordklotet att ta oss till slutdestinationen, Bali!

Efter en massa hets pa flygplatsen lyckades vi slanga oss i en taxi och destination Kuta Beach utlystes. Blev avlamnade framfor ett fint hotell som kostade 2 veckobudgetar sa till fots gav vi oss ut och letade boende pa egen hand. Efter 1 timmes promenad med tryckande hetta, tunga vaskor, sjukt hetsig trafik tog vi oss fram till Ayo Beach Inn som skulle bli vart hem dom narmaste dagarna. Ett trevligt litet krypin med fin innergard, trevlig personal och 2 pooler.

Efter tva dagars Jetlag med javligt mycket somn var det dags att kliva ner mot stranden. Utrustade med nyinkopta strandvaskor, saronger, dryck, tilltugg, bocker, valinsmorda bleka kroppar mottes vi av underbar syn. Gradassig sand, skrap overallt och en harlig sandstorm. Vande ganska raskt och begav oss till poolen istallet. Intog stekposition i varsinn solstol och efter ca 10 minuter oppnade himlen upp sig och det borjade sporegna. Var fan har vi hamnat?

Vi gav Kuta Beach 4 dagar innan vi fick nog. Kandes som vi hamnat pa en blandning av Magaluf, Playa Ingles, Phuket och Pattaya. Sakert trevligt for valdigt manga men inte riktigt var cup of tea sa att saga. Sa vi bokade en resa till Gili Trawangan istallet. 06.00 dagen efter blev vi hamtade och med buss tog vi oss osterut till en liten pittoresk hamn. Frukost och vantan i 2 timmar innan vi klev pa farjan som skulle ta oss till grannon Lombok. Val ombord pa farjan konstaterade vi snabbt att den var sjukt daligt lastad. Alla tunga fordon stod pa vanstersidan och det kandes som vi akte med slagsida. 5 timmar senare var vi iallafall framme pa Lombok. Har var det dags for ny vantan innan vi hoppade pa en ruskigt sunkig buss som inte ens Lasse Kongo hade viljat kora...

Bussresan over Lombok visade sig i efterhand vara bland det haftigaste vi gjort. I ett tropiskt sporegn akte vi genom ett sinnessjukt landskap. Slingriga vagar over hoga berg och genom djupa dalar i varsta regnskogen. Vilda djur utmed vagen och det var sa javla vackert att vi bara satt helt stumma. Snacka om naturporr! Att vi holl pa att krocka typ 10 ganger, att Robin satt under den trasiga takluckan och att ryssarna ombord luktade skit spelade i efterhand ingen roll. Vilken resa!

Val framme pa Gili Trawangan insag vi snabbt att vi hamnat i paradiset. Vi bor i en trahydda ett stenkast (tjejkast) fran stranden, vattnet skiftar i turkos-bla nyans, solen star i zenit och det kanns som vi befinner oss i vykort! Dom senaste 2 dagarna har avnjutits pa stranden. Vi har snorklat i ett hav som kan liknas med akvariet hemma hos familjen Palm pa storhagsgatan. Vi har fattat tycke for det inhemska olet Bintang. Vi ater gott och livet kanns ganska bra for tillfallet!

Det ar inte sa heta datorer har pa on men vi jobbar pa att fa upp lite bilder. Men sa lange far ni halla tillgodo med denna uppsats som blev alldeles for lang. Det blev visst lite mycket skriverier om resor hit o dit men det ar faktist sa var forsta vecka har sett ut. Vi mar iallfall bra och nu ska vi ut och dricka Bintang och ata en fin middag. Pa aterseende!