Sverigebesök & Inkvartering..

Dåligt med tid, dålig karaktär, dålig framförhållning. dåligt med internet, mycket jobb, stressiga hembesök. Ursäkterna är många men det var länge sedan vi skrev. Här kommer iallafall en uppdatering a la grande om veckan som gått. Håll till godo!

Färdtjänst-Buss-Spårvagn-Spårvagn-Tåg-Insatsbuss-Pendeltåg-Bil. Dessa färdmedel nyttjade vi i Fredags när vi skulle hem till Sverige. Rätt tung resa asså. Det hela började med buss till och från jobbet. Hem och packa och spårvagn ner till centralen. Inhandlade lite färdmatsäck och klev på tåget till Sverige. Första biten till Karlstad flöt på gött och väl framme tog vi en härlig lunch på mcdonken. Bevittnade en färjestadraggarturk som krockade med en fet bonnjävel och visst tumult uppstod. På tåget igen för sista biten till Katrineholm, "den sköna lustgården" (bra kommunslogan). Felbokningen gjorde att vi satt i varsin vagn men det var inga skuggor. När tåget sakteligen rullade in på lustgårdens perrong kom ett anrop om insatsbuss vidare till Norrköping. Äckligt surt och när vi skulle kliva på bussfan var det nån stropp från SJs kundservice (såg ut som Lasse Åberg blandat med Apu i Simpsons!)som inte ville släppa oss på bussen. Ni måste ha biljett bla bla bla.. Ingen känsla för service där inte... Efter lite härj kom vi iallafall på och utanför bussens igenimmade rutor kom feta snöflingor nedsinglandes och försvårade för vår Lasse Kongo chaufför. Men han tryckte plattan i mattan så vi hann med pendeltåget i Peking. Vidare hem till Skägget respektive Wiking för ett kärt återseende med familjen!

Resans citat: "Sådär, då var vi inne i Sverige. Åh det är ju skönt för många!" Myntat av en sliten konduktör som tydligen hade hemlängtan.

En powerfika hemma hos päronen, snabbdusch och sen in för att känna pulsen i vår kära hemstad. Först förbi hos Calle Cola som dukat upp groggbuffé. Vidare till bästa förkrök stället Överste Mörners där vi beställde in en varsin fin fin KilKenny. Mumma! Snackade lite med Frunk och hans bihang och hade allmänt trevligt. Sista tåget/taxi hem ganska skapligt för att ladda inför Lördagens bilfärd tillbaka till Oslo.

Klev ur sängen runt 09.00 Lördag morgon och packade ihop våra pinaler. Jerry kom och hämtade upp Björn på Storhagsgatan och första stoppet blev Vidingsjö där Björns Farbror Åkes bod skulle våldgästas och tömmas. Vidare till Hjulsbro för en tömning av Jerrys hyrda garage. En snabb sväng till ikea för lite inhandling och snack med lite gamla kollegor. In på ica maxi och köpte 7 stockar snus och sen upphämtning av våra privat chaufförer Robin och Lövbiffen. Vid det här laget hade vi kommit underfund med att släpkärrans lyktor var ur funktion. Jerrys kompetenta fader Roger gjorde ett tappert fösök att lösa problemet men högg i sten. Det hela slutade med att vi fick bränna ut till Borensberg för att låna Jerrys Farbror Håkans V70.

Ca 2 timmar sena enligt vår reseplan var vi således på väg..

Väldigt dålig cd spelare ledde till radiolyssning i stort sätt hela resan. Pinsamt mycket dålig musik. När Vätterns norra udde skulle rundas var vi lite för heta på gröten och tog en felaktig vänstersväng. Tänkte inte på det men 1 timme senare när Vättern skymtades på vänster sida insåg vi faktumet att vi kört fel. Hur fan lyckas vi? Var tydligen på väg ner till Hjo istället för Karlstad. Stannade till på en mack i hålan Karlsborg och fixade en karta och en fräsch äggmacka. Björn axlade rollen som kartläsare på värsta Tina Thörner manér och lite småvägar i obyggden ledde oss tillslut ut på rätt väg igen. 2 timmar senare är beräknat. Efter felkörningsfadäsen flöt resan på och runt 21.00 rullade vi in på Vestheimgata 4 i Oslo.

Nu var det en jäkligt rörig uppackning och inkvartering som stod på tapeten. Lite blod, svett, tårar och whiskey ledde till att vi var klara vid 23.00 hugget. Riktigt skönt att ha sina egna prylar uppe. Tv, Sängar, Gitarr mm har varit väldigt saknat. Klockan blev dags för utgång och vi drog neråt stan. Ledsagade våra gäster efter lite strul med fullsatta krogar till Ingens Gate där klubben Blå ärades av ett besök. Intog position på nån form av scen. Lite öldrick, dans och glada miner ledde oss vid stängning ut på gatan och det var dags för ett gäng gatumusikanter att bränna av ett par låtar. En mycket trevligt ihopsatt orkester med Ståbas, Klarinett, Porrkrok (saxofon), Trummor, Dragspel mm underhöll oss i en timme. Vidare hem för en lättare efterfest som slutade med att alla helt plötsligt låg och sov fullt påklädda härs o tvärs i lägenheten. Bra kväll asså!

Söndagen gick i städningens tecken. En snabb frukost på Kaffebrenneriet nere vid Aker Brygge i vårsolen och sedan uppröjning i lägenheten. Börjar bli lite hemtrevligt men vi behöver komplettera med diverse saker. Vid 13.00 tiden krokades släpkärran på och Robin och Lövbiffen gav sig ut på vägarna igen. Tack som fan grabbar för sällskapet och hjälpen!

Framåt aftonen gjorde vi ett försök att hålla igång projekt "Fresta smaklökarna med mat från världens alla hörn varje söndag". Drog ner till Grünerløkka och slöt upp med Anna, Jenny och Anders. Vissa rykten om matförgiftning sopades under mattan och vi klev in på restaurang Little Asia och köpte in lite Thaikäk. Kosten avnjöts dock inte på restaurangen då det var ca 40 grader varmt där inne. Istället hem till kvinnorna där en annan del av Köping bevittnades medans våra tomma magsäckar fylldes till bredden. Drog hemåt vid 22.00 hugget och somnade belåtna efter ett stressigt med väldigt trevligt veckoslut!

Det är tydligen lag på att göra en flyttanmälan senast 8 dagar efter sin flytt. Detta måste göras på likningskontoret som ligger i det ångestladdade Tøyen en bit utanför stan. Måndag och 11 dagar efter våran flytt fick vi skägget ur brevlådan och planerade in ett Tøyenbesök efter jobbet. Först lite shopping. 1200 spänn på massa småskit till lägenheten landade kalaset på. Lite småstressade tänkte vi hinna med ikeabussen men dessvärre tog vi fel kassa. Köpolicyn höll inte riktigt måttet om man säger så. Missade ikea bussen och tog istället bussen till Sandvika för att därifrån ta tåget. Upp på perrongen och ur högtalarna ropar en trevlig Norska ut att all tågtrafik är inställd. Gött tänkte vi och bokstavligt talat trängde oss på en insatsbuss in till Oslo. Klockan hade sprungit iväg lite och de ofördelaktiga öppettiderna på likningskontoret gjorde att vi istället drog hem till lyan.

Efter jobbet på Tisdagen var det dags igen. Nu jävlar måste vi fixa flyttanmälningen. Tog ikeabussen till centralen och frågade nån stins vilket tåg vi skulle ta. Åk mot Lilleström fick vi som svar. Satte oss och väntade och klev på. Frågade konduktörn om tåget gick till Tøyen. Naevars, ni måste ta tåget mot Jaren. Ok, Tack! Hoppade av och såg att nästa tåg gick om 30 minuter. Klev på och frågade återigen konduktörn om det var rätt tåg. Det var det! Trodde vi.. Tøyen ropades upp och vi snubblade ut på perrongen. Vi hade fått lite vägbeskrivningar innan och när vi såg oss omkring i spöregnet såg vi knappt nån bebyggelse alls. Ingenting stämde. Eeh ok! Gick norrut i 10 minuter och kom till nån form av torg. Frågade en trevlig tant om vägen. Vi fick en ny vägbeskrivning och den innehöll en ny tågresa. Klev på tåget igen, åkte en station och nu kände vi igen oss! Dyngsura stegade vi in på likningskontoret. Fyllde i en blankett, väntade i 30 minuter på vår tur, lämnade in blanketten och saken var biff.

Hemfärden gick rätt mycket enklare. Hoppade på tåget och det stannade vid Nationalteatern, 10 minuter promenad från var lägenhet.

Vad har vi då lärt oss av detta? Jo! Tågen vi har åkt med sen första dagen vi kom hit är tydligen nån form av pendeltåg. Det vi inte har fattat är att Oslo ligger lite före i tiden och har ett välbyggt tunnelbanenätverk. Som självklart alla normala personer använder bortsett från dom yraste snubbarna i stan. Så det tog oss 7 veckor att förstå att Oslo har en tunnelbana. Bra jobbat!

Idag Torsdag sänder vi en hälsning till D som fyller 24 bast. Ha den äran!