Sverigebesök & Inkvartering..

Dåligt med tid, dålig karaktär, dålig framförhållning. dåligt med internet, mycket jobb, stressiga hembesök. Ursäkterna är många men det var länge sedan vi skrev. Här kommer iallafall en uppdatering a la grande om veckan som gått. Håll till godo!

Färdtjänst-Buss-Spårvagn-Spårvagn-Tåg-Insatsbuss-Pendeltåg-Bil. Dessa färdmedel nyttjade vi i Fredags när vi skulle hem till Sverige. Rätt tung resa asså. Det hela började med buss till och från jobbet. Hem och packa och spårvagn ner till centralen. Inhandlade lite färdmatsäck och klev på tåget till Sverige. Första biten till Karlstad flöt på gött och väl framme tog vi en härlig lunch på mcdonken. Bevittnade en färjestadraggarturk som krockade med en fet bonnjävel och visst tumult uppstod. På tåget igen för sista biten till Katrineholm, "den sköna lustgården" (bra kommunslogan). Felbokningen gjorde att vi satt i varsin vagn men det var inga skuggor. När tåget sakteligen rullade in på lustgårdens perrong kom ett anrop om insatsbuss vidare till Norrköping. Äckligt surt och när vi skulle kliva på bussfan var det nån stropp från SJs kundservice (såg ut som Lasse Åberg blandat med Apu i Simpsons!)som inte ville släppa oss på bussen. Ni måste ha biljett bla bla bla.. Ingen känsla för service där inte... Efter lite härj kom vi iallafall på och utanför bussens igenimmade rutor kom feta snöflingor nedsinglandes och försvårade för vår Lasse Kongo chaufför. Men han tryckte plattan i mattan så vi hann med pendeltåget i Peking. Vidare hem till Skägget respektive Wiking för ett kärt återseende med familjen!

Resans citat: "Sådär, då var vi inne i Sverige. Åh det är ju skönt för många!" Myntat av en sliten konduktör som tydligen hade hemlängtan.

En powerfika hemma hos päronen, snabbdusch och sen in för att känna pulsen i vår kära hemstad. Först förbi hos Calle Cola som dukat upp groggbuffé. Vidare till bästa förkrök stället Överste Mörners där vi beställde in en varsin fin fin KilKenny. Mumma! Snackade lite med Frunk och hans bihang och hade allmänt trevligt. Sista tåget/taxi hem ganska skapligt för att ladda inför Lördagens bilfärd tillbaka till Oslo.

Klev ur sängen runt 09.00 Lördag morgon och packade ihop våra pinaler. Jerry kom och hämtade upp Björn på Storhagsgatan och första stoppet blev Vidingsjö där Björns Farbror Åkes bod skulle våldgästas och tömmas. Vidare till Hjulsbro för en tömning av Jerrys hyrda garage. En snabb sväng till ikea för lite inhandling och snack med lite gamla kollegor. In på ica maxi och köpte 7 stockar snus och sen upphämtning av våra privat chaufförer Robin och Lövbiffen. Vid det här laget hade vi kommit underfund med att släpkärrans lyktor var ur funktion. Jerrys kompetenta fader Roger gjorde ett tappert fösök att lösa problemet men högg i sten. Det hela slutade med att vi fick bränna ut till Borensberg för att låna Jerrys Farbror Håkans V70.

Ca 2 timmar sena enligt vår reseplan var vi således på väg..

Väldigt dålig cd spelare ledde till radiolyssning i stort sätt hela resan. Pinsamt mycket dålig musik. När Vätterns norra udde skulle rundas var vi lite för heta på gröten och tog en felaktig vänstersväng. Tänkte inte på det men 1 timme senare när Vättern skymtades på vänster sida insåg vi faktumet att vi kört fel. Hur fan lyckas vi? Var tydligen på väg ner till Hjo istället för Karlstad. Stannade till på en mack i hålan Karlsborg och fixade en karta och en fräsch äggmacka. Björn axlade rollen som kartläsare på värsta Tina Thörner manér och lite småvägar i obyggden ledde oss tillslut ut på rätt väg igen. 2 timmar senare är beräknat. Efter felkörningsfadäsen flöt resan på och runt 21.00 rullade vi in på Vestheimgata 4 i Oslo.

Nu var det en jäkligt rörig uppackning och inkvartering som stod på tapeten. Lite blod, svett, tårar och whiskey ledde till att vi var klara vid 23.00 hugget. Riktigt skönt att ha sina egna prylar uppe. Tv, Sängar, Gitarr mm har varit väldigt saknat. Klockan blev dags för utgång och vi drog neråt stan. Ledsagade våra gäster efter lite strul med fullsatta krogar till Ingens Gate där klubben Blå ärades av ett besök. Intog position på nån form av scen. Lite öldrick, dans och glada miner ledde oss vid stängning ut på gatan och det var dags för ett gäng gatumusikanter att bränna av ett par låtar. En mycket trevligt ihopsatt orkester med Ståbas, Klarinett, Porrkrok (saxofon), Trummor, Dragspel mm underhöll oss i en timme. Vidare hem för en lättare efterfest som slutade med att alla helt plötsligt låg och sov fullt påklädda härs o tvärs i lägenheten. Bra kväll asså!

Söndagen gick i städningens tecken. En snabb frukost på Kaffebrenneriet nere vid Aker Brygge i vårsolen och sedan uppröjning i lägenheten. Börjar bli lite hemtrevligt men vi behöver komplettera med diverse saker. Vid 13.00 tiden krokades släpkärran på och Robin och Lövbiffen gav sig ut på vägarna igen. Tack som fan grabbar för sällskapet och hjälpen!

Framåt aftonen gjorde vi ett försök att hålla igång projekt "Fresta smaklökarna med mat från världens alla hörn varje söndag". Drog ner till Grünerløkka och slöt upp med Anna, Jenny och Anders. Vissa rykten om matförgiftning sopades under mattan och vi klev in på restaurang Little Asia och köpte in lite Thaikäk. Kosten avnjöts dock inte på restaurangen då det var ca 40 grader varmt där inne. Istället hem till kvinnorna där en annan del av Köping bevittnades medans våra tomma magsäckar fylldes till bredden. Drog hemåt vid 22.00 hugget och somnade belåtna efter ett stressigt med väldigt trevligt veckoslut!

Det är tydligen lag på att göra en flyttanmälan senast 8 dagar efter sin flytt. Detta måste göras på likningskontoret som ligger i det ångestladdade Tøyen en bit utanför stan. Måndag och 11 dagar efter våran flytt fick vi skägget ur brevlådan och planerade in ett Tøyenbesök efter jobbet. Först lite shopping. 1200 spänn på massa småskit till lägenheten landade kalaset på. Lite småstressade tänkte vi hinna med ikeabussen men dessvärre tog vi fel kassa. Köpolicyn höll inte riktigt måttet om man säger så. Missade ikea bussen och tog istället bussen till Sandvika för att därifrån ta tåget. Upp på perrongen och ur högtalarna ropar en trevlig Norska ut att all tågtrafik är inställd. Gött tänkte vi och bokstavligt talat trängde oss på en insatsbuss in till Oslo. Klockan hade sprungit iväg lite och de ofördelaktiga öppettiderna på likningskontoret gjorde att vi istället drog hem till lyan.

Efter jobbet på Tisdagen var det dags igen. Nu jävlar måste vi fixa flyttanmälningen. Tog ikeabussen till centralen och frågade nån stins vilket tåg vi skulle ta. Åk mot Lilleström fick vi som svar. Satte oss och väntade och klev på. Frågade konduktörn om tåget gick till Tøyen. Naevars, ni måste ta tåget mot Jaren. Ok, Tack! Hoppade av och såg att nästa tåg gick om 30 minuter. Klev på och frågade återigen konduktörn om det var rätt tåg. Det var det! Trodde vi.. Tøyen ropades upp och vi snubblade ut på perrongen. Vi hade fått lite vägbeskrivningar innan och när vi såg oss omkring i spöregnet såg vi knappt nån bebyggelse alls. Ingenting stämde. Eeh ok! Gick norrut i 10 minuter och kom till nån form av torg. Frågade en trevlig tant om vägen. Vi fick en ny vägbeskrivning och den innehöll en ny tågresa. Klev på tåget igen, åkte en station och nu kände vi igen oss! Dyngsura stegade vi in på likningskontoret. Fyllde i en blankett, väntade i 30 minuter på vår tur, lämnade in blanketten och saken var biff.

Hemfärden gick rätt mycket enklare. Hoppade på tåget och det stannade vid Nationalteatern, 10 minuter promenad från var lägenhet.

Vad har vi då lärt oss av detta? Jo! Tågen vi har åkt med sen första dagen vi kom hit är tydligen nån form av pendeltåg. Det vi inte har fattat är att Oslo ligger lite före i tiden och har ett välbyggt tunnelbanenätverk. Som självklart alla normala personer använder bortsett från dom yraste snubbarna i stan. Så det tog oss 7 veckor att förstå att Oslo har en tunnelbana. Bra jobbat!

Idag Torsdag sänder vi en hälsning till D som fyller 24 bast. Ha den äran!

"De bare wiver"

Vi fortsätter tydligen att göra bort oss. Måndag efter jobbet stannade vi till på centralstationen för att boka 2 tågbiljetter hem till Sverige. Hittade en resa som gick lös på 395 spänn och slog till. När vi sedan tittade på biljetterna insåg vi att vi på nått vänster lyckats hamna i olika vagnar. Så det ska bli fint och sitta 5 timmar i varsin vagn.

Känner oss väldigt lyckligt unnade att vi har en egen tvättmaskin. Så nu är första tvättningen avklarad. Resultatet blev att våra nytvättade kläder fick en frisk doft av surt ägg. Det tog tydligen 3 dygn för byken att torka och det har varit konstant imma på varenda ruta i lägenheten. Men nån har sagt att man lär sig av sina misstag så det kan väl bara bli bättre.

Björns nya vantar var värda vart enda öre. Dom höll i hela 2 dagar. Kan man få be om att H&Ms chefsstyrka piskar på de Pakistanska ungarna lite mer så dom lär sig att göra korsstygn mellan fingrarna.

Dagens citat: "De bare wiver" (Det bara river, uttalas på bred östgötska)

Myntat av Ante G som i dagarna började på jobbet. Uttrycket används frekvent.

En extra tanke till Pekka uppe i Östersund som firar 26 bast idag. Ha den äran!

Det Japanska köket & Ciggsvett

Nu har vi börjat göra oss hemmastadda i vår nya lya. Köpt ett startpaket från ikea så vi klarar av veckan. 2 tallrikar, 6 glas, Bestick, Stekpanna, kastrull och 40 galgar. Vad mer behöver man?

Jerry som haft lite ångest över att han missade fyra arbetsdagar förra veckan tog på sig att jobba extra på Lördagen. Där högg han i sten. Utrymningar, allmämt rörigt, ciggsvett och andra indicier gjorde lördagens pass till ett av de värsta någonsin. Allt detta medan Björn låg hemma och njöt av ledigheten. Tog en härlig vinterpromenad med guiden Emma för att rekognosera Frogner med omnejd. Strosade över gator och torg, besökte feta frognerparken där temat var nakna statyer, köpte vantar för 29.50:-, Köpte nygräddadat bröd, tipsade om dåliga viner (förlåt emma) och mötte till slut upp Jerry. När vi kom hem lyxade vi till det med en fantastisk lördagsmiddag. Makaroner, Körv och en stadig klick wäksallad!

För att orka med aftonens tillställning tog Jerry en powernap medans Björn och Per-Anders uppsökte kvarterskrogen. Kikade på Liverpool - Barnsley och på Manchester United - Arsenal och tog ett par ringnes. Gick hem och väckte Jerry, Pudrade våra näsor och begav oss ut till Grünerlökka för ett besök hos Anders, Oskar och Karl. Anders som precis kommit hem från en 4 veckors i Thailand stoltserade med en lätt solbränd lekamen och höll låda. Kvällen slutade lyckligt.

Söndagen har bestått av en riktig ordentlig sovmorgon. Legat och tryckt i lägenheten hela dagen och på kvällen slöt vi upp med Anders, Per-Anders och Emma för ett restaurang besök. Arriverade restaurang Fuji där våra smaklökar skulle sättas inför ett riktigt test. Sushi beställdes in. Med lite guidning av de rutinerade följeslagarna lyckades vi tillslut få grepp om pinnarna och svälja ner den råa fisken. Väldigt välsmakande är orden som vi vill använda!

Jerry tar fan priset för dåliga pålägg den här veckan. Makrill på tub som luktar gammalt 4 stjärningt sidfläsk som legat ute i solen i ett par veckor. Nån form av Severlat (typ kokt korv) som ser ut som ett skrapsår och luktar satan. Allt detta blandas med philadelphia och fan vad det luktar illa.

Lördagens konversation:
-Det är bara fredag en dag i veckan.
-Fast det är Lördag idag.
-Eeeh Det är bara lördag en dag i veckan
Björn språkar med en överförfriskad gentleman med flaskbottnade glasögon och flanellskjorta som tydligen suttit lite för länge på krogen.

Dagens låt: Bob Hund - Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar hem, Men det gör jag, Tror jag.
Känn på den titeln!

Rödlätta mäklare & Snabba affärer..

Måndag morgon efter jobbet slog vi båda näven igenom bordet och gav oss fan på att skaffa oss en lägenhet. Drog till Sandvika bibliotek och knåpade ihop en fin fin "lägenhet önskas hyra" annons. Kostade bara 500 spänn att lägga ut den i 30 dagar, som hittat! Framåt eftermiddagen började det dock hända grejer. Som frenetiska växeltelefonister tog vi emot samtal efter samtal och vissa var intressanta och andra jäkligt ointressanta. Vi var ändå väldigt precisa i annonsen. Vi söker lägenhet i det området, den får max kosta si och så mycket, den måste vara minst så stor osv. Ändå ringde folk och erbjöd oss lägenheter för 15000 i månaden mitt ute i obygden. Hur som helst, en mäklare ringde upp och berättade att han hade en lägenhet som passade oss. Det gjorde den inte. Däremot hade han en annan som var väldigt intressant. Vi stack in till Oslo för en visning. Tittade, begrundade, såg helheten, inredningsmöjligheter, funderade och slog till. En enkel snabb affär!

Efter jobbet tisdag morgon drog vi in till Oslo för att skriva kontrakt. Ringde den lite lätt skojfriske, rödlätta och förvirrade mäklaren och frågade var vi skulle ses. Som svar fick vi ett luddigt, på kontoret. Ta den bussen, gå av där, åk dit och ring min kollega när ni är framme. Likt ett mirakel lyckades vi ta oss ut till kontoret (fråga oss inte hur) förvånansvärt smidigt. Mötte upp mäklarn, gick igenom kontraktet, skrev på, överförde depositionsavgift på 24000, fick nycklar blev skjutsade till lyan, kollade över allt och avslutade med ett tungt handslag a la solveig. Saken var biff!

Så nu kommer vi försmäkta vår tid i en 1:a på hela 32 kvm. Belägen i hjärtat av området Frogner som ligger ovanför slottet på Karl Johan. Nära centrum, Aker Brygge, Vattnet och ett stenkast till trikken (spårvagn), bussar, ica, mm. Lägenheten ligger på andra våningen och har balkong. Utsikten är ljuv, man ser ett vitt hus och ett stort träd. Det ingick diverse möblemang i hyran. En fet skjutdörrsgarderob (med väldigt fördelaktiga inredningsmöjligheter), En 120 säng, En Bokhylla, Ett matbord/skrivbord, Två stolar, Tvättmaskin, Kylskåp och lite annat smått o gott. För denna skapelse pungar vi ut 8000 norska i månaden! Lite dyrt tänker ni nog men tittar man på dagens skyhöga räntesatser och den stundande inflationen så är det tydligen vad man får betala. Vi är i allfall nöjda!

Så i skrivande stund sitter vi och lånar grannens internet i vår alldeles egen lägenhet. Har köpt på oss diverse start prylar så vi klarar av första tiden. Tanken är att komma hem nästa fredag och hämta hit våra pinaler.

Ett stort tack till Ankan, Nassim, Maja, Steffen, Amin, Tequila och Rocky för att ni orkat med oss i 5 veckor. Tack för allt potatismos, all skjuts, allt varmvatten och ert sällskap. Med andra ord, Tack för allt!

Hoppas alla får/har en trevlig alla hjärtans dag! Ta hand om era nära och kära och blyga inte för lite omfamningar. Ett tips är att inte göra som Björn gjorde på jobbet. Gick och drömde och pratade i telefon. Kvinnan framför tappar sin fina blomsterbukett och Björn trampar rätt i klaveret. Försöker rädda blomsterkvasten men förödelsen är ett faktum. Helt förstörd!

Hare gött! Bilder på lyan kommer senare..

Överklassen & Alliansen

Veckorna springer tydligen iväg och i morgon går vi in på vecka 5 i projekt "skaffa oss ett liv och tjäna ihop lite pengar så vi kan ge oss ut och se världen". Då Jerry har legat däckad i skörbjugg (eller var det allergiförkylning??)onsdag till fredag så har Björn själv fått hålla fanan på fabriken. Krigat på och även gått in och agerat skiftledare torsdag morgon osv.

Vi är väldigt nöjda med våra nya fina telefoner. Förtjusande ringsignaler a la sent 90 tal. Bra köp asså.

Efter diverse turer hit och dit kom vi fram till att lördagens galej skulle klaras av på tu man hand. Vi tog oss in till byn och hör och häpna, intog Café Sør. Svingade ett par bägare var och blev lite varma i kläderna. Strosade vidare letandes efter det ökända stället Yatzi. En fin promenad via oslos svar på malmskillnadsgatan och lite sicksackande mellan stadens elit av prostituerade och vi var framme. Äntrade lokalen och fick genast vibbar av Blue Ribbon och Plaza så 3 minuter senare var vi ute på gatan igen. Fick då ett tips om att en nattklubb som heter Cosmo skulle vara rikitgt het! Hittade stället efter lite om och men och väl där möttes vi av en fet röd matta. Kikade lite på folket som gick in. Långa rockar, enorma mängder fett i det bakåtslickade håret, Rosa skjortor, Myggjagare och Rakvattensångor i en aura runt huvudet. En spydig vakt deklarerade att man var tvungen att stå på gästlistan för att komma in. Vi vände på klacken och konstaterade att överklassen är en klass för sig. Vilket jävla pack!

Rörde oss vidare mot våra jaktmarker med billig blaskig öl och sunkiga lokaler. Hamnade likt förra helgen på Nicolas & Son. Där drabbades vi båda av en enklare rullskridskofylla och det tjoades och tjimmades under några timmar framöver. Träffade lite Linköpingsfolk och lite jobbfolk och det var riktigt trevligt! Framåt 03.00 hugget var det dags att bege oss hemåt. Vi är tydligen svaga för gatumusikanter och så var även fallet denna afton. På Karl Johan hade två herrar kopplat in en varsin gura och ljuva toner nådde våra öron. En samling på ca 30 överförfriskade lördags flanörer, däribland Lars Leijonborg och Fredrik Reinfeldt lookalikes intog körposition och klassiker som Comfortably Numb, Tears in heaven, Hallelujah och Cotton Fields drogs av till publikens förtjusning. 2 timmar senare var det dags att slänga in handuken så vi skänkte våra sista slantar till de dekadenta musikerna och begav oss väldigt nöjda med kvällen hemåt..

Två bilder ur det förgångna som illustrerar en såkallad rullskridskofylla:

Tolvsiffrigt för er där hjemma..

Trenger dere noe? Eller bara ett spontant spørsmål? Var inte rädd att ta kontakt på våra nya norska nummer..

Jerry Roger Ljungberg: (0047)41382243
Björn Roland Palm: (0047)41343263

Vi snakkes! Hade!

Väckelsemöte & Stora lökar..

08.00 tisdag morgon var det sekt möte (personalmöte) på ikea. Det hela startade upp med att 3 damer klev in i slitna ikea uniformer med dmxs klassiker Up In Here dunkandes i bakgrunden. Tror inte cheferna lyssnat igenom låten ordentligt innan. Textrader som  "Every time you come around it´s like what? I just wanna get my dick some" dunkades ut ur högtalarna. Väldig underhållande! Det talades om korrekt klädsel och annat seriöst allt medans folk tydligen hade asroligt och skrattade åt allt. Detta är även kallat ikeahumor. Väckelsemötet avslutades med att den norska trubaduren Ole Paus rev av en gammal slagdänga. I en sofa fra ikea hette visan och den var tydligen jätterolig. Återigen denna ikeahumor...

Gourmetkock Jerry slängde ihop en härlig middag nyss. Receptet följer nedan:

Lökfärs med sönderkokta makaroner á la Jerry. 2 personer (är du ensam, halvera satsen)

400 g kjöttdeig med kort datum.

1 kg lök

1 burk champinjoner

1 burk krossade tomater

9 dl vatten

1 halvt paket snabbmakaroner

Kryddor efter tycke och smak

Fräs på löken tills denna blir likblek. Ta bort och stek upp köttfärsen så den blir brun istället för röd. Släng tillbaka löken i pannan och låt dessa 2 smälta samman i en härlig symbios. Tillsätt konserverna och låt nu det hela sjuda ett par minuter. Spring över det hela med lite kryddor. Finns salt och peppar är det ett plus. Glöm för fan inte at koka upp vatten under tiden. Väldigt jobbigt att vänta på makaronerna när lökfärsen är färdig! Koka dessa i ca 7 minuter och 47 sekunder (ha gärna kents 747 i bakgrunden så du vet att tiden blir rätt) så de blir sådär härligt sönderkokta. Servera i djupa tallrikar och med stor sked. Gott att dricka till, Ett kallt mellanöl. Gärna Odin. Smaklig måltid!

Defekta händer & Feta negrer..

Då var vi landsförrädare på riktigt. Nya norska personnummer har anlänt och måndagen bestod av lite administrativa sysslor. Först jobb såklart. Ett enkelt avklarat pass på 6 timmar. Sen drog vi in via 751an till Sandvika. Första anhalt blev likningskontoret (skattemyndigheten) där vi fixade till så vi betalar 24% skatt istället för 36 som det stod i våra papper. Nästa stopp blev banken, dnb nor. Där öppnades två lukrativa bankkonton upp, ett lönekonto och ett sparkonto. Efter banken stannade vi till på en bro och lyssnade på en Albansk gentleman som spelade psykedelisk trance på en svart blockflöjt, väldigt underhållande! Sen vidare till elkjöp eller elgiganten för er som inte förstår norska språket. Där inhandlades två tjusiga mobiltelefoner och inom en vecka så ska våra nya nummer vara aktiverade.

Annars har helgen ångat på som ett franskt snabbtåg. I lördags jobbade Björn 04.00-16.00 och Jerry 04.00-14.00. (Totalt 50 timmars jobb förra veckan!)Ganska trötta tog vi en 2 timmars powernap innan det var dags för kvällens beting. Födelsedagsfest för Ankan, Nassim och Amin som fyller/har fyllt år i dagarna. Fullt hus och ett gäng muskelknuttar livade upp stämningen genom att varva 60 procentiga groggar med tonfisk och keso. Man har ju hört talas om varannan vatten, varför detta? Kaloribrist tydligen. Framåt 23 hugget beställdes en taxi och hälften av festdeltagarna åkte inåt byn..

Väl inne i byn splittrades klungan och vi hamnade återigen på Café Sør där vi mötte upp Jenny och Linnet (som dagen till ära dragit i sig en sissodär 12-13 glas vin för mycket). Lugnt o stilla dracks det lite av husets lager och plötsligt fick Björn axla rollen som brandmästare. En ung man lutade sig bakåt i tron om ett ryggstöd, men det var tydligen ett stearinljus. Dunjackor brinner ganska bra och plötsligt flammade en majbrasa upp på mannens ryggtavla. Björn fattade mod och likt Berra i Vikingstads frivilliga brandkår släcktes elden med hjälp av ett par rejäla ryggdunkningar med handflatan. När detta publiceras 4 dagar efter incidenten finns fortfarande spår kvar i handen. Blå färg från jackan och ett par härliga brännblåsor..

Efter brand incidenten halkade vi in på stället Nicholas & Son där vi mötte upp Kapten Morgan och några vita ryssar. Stärkta av mötet agerade Björn majstång/totempåle på dansgolvet som var beläget i en trappa. Dvs alla dansade runt Björn och Björn stod still. Han skäms tydligen när han dansar.

På tal om handskador. Det var fler som skadade sina händer under lördagen. Under Jerrys makeup inför kvällen skulle polisongerna filas. Av bara farten lyckades han med konststycket att skära av sig höger pekfingers fingertopp med den 3 bladiga, sylvassa mach 3 hyveln. Blodvite uppstod och badrummet översvämmades av nyfikna själar ur kollektivet som ville beskåda skadan. En enkel tejpning och lite omplåstring och vi slapp amputering...

Veckans lika som bär: Ole Bramserud och en fet neger i ljusblå t-shirt på jobbet!